Kurierzy robią, co mogą, a oszuści czekają na okazję. Szczyt paczkowy w pełni
W okresie przedświątecznym trwa paczkowy zawrót głowy. Na ulicach widać wzmożony ruch kurierów, paczkomaty „pękają w szwach”, a największe firmy z branży wysyłkowej szukają dodatkowych pracowników. Według danych „Rzeczpospolitej” na podstawie badań ARC Rynek i operatora płatności PayU, już nawet 75 proc. Polaków robi zakupy przez Internet, z czego 8 proc. przekonało się do takiej formy zakupów podczas trwania pandemii. Choć wirus spowodował wiele szkód społecznych, jednocześnie przyczynił się do dynamicznego wzrostu e-commerce.
Kto z nas nie spotkał się z brakiem wolnych miejsc parkingowych, ściskiem w sklepach czy korkami przy wyjeździe z dużych galerii handlowych? Dlatego coraz więcej Polek i Polaków omija zatłoczone galerie handlowe i decyduje się na nabywanie przedmiotów w sieci. Aż 68 proc. ankietowanych wskazuje, że główną motywacją do kupowania online jest oszczędność czasu, a 66 proc. docenia dostępność produktów o każdej porze dnia i nocy.
Jednak kupowanie w sieci, podobnie do tradycyjnych zakupów, nie jest pozbawione wad. Pewne wątpliwości budzi kwestia bezpieczeństwa transakcji internetowych, ponieważ oszuści wymyślają coraz zuchwalsze metody kradzieży środków. W tym przypadku warto śledzić policyjne komunikaty, które szczegółowo objaśniają działania przestępców.
W okresie szczytu paczkowego bardzo często występują opóźnienia w dostawach. Tutaj wina leży zarówno po stronie sprzedawców, jak i obciążonych firm kurierskich, ale także klientów, którzy zamawiają prezenty na ostatnią chwilę.
Szczyt paczkowy
Szczyt paczkowy to duży wzrost liczby przesyłek w określonym czasie w stosunku do średniej liczby przesyłek z pozostałego okresu roku. O szczycie paczkowym możemy mówić przed świętami Bożego Narodzenia i końcem roku, kiedy następuje wzmocnienie popytu na różne towary. Wywołują go internetowe zakupy prezentów świątecznych i zwiększona wymiana handlowa pomiędzy firmami związana z końcem roku.
Klienci mają duży wpływ na to, kiedy paczka do nich dotrze. Najwięcej zamówień składanych jest w ostatnich dwóch tygodniach przed Bożym Narodzeniem (nawet do 80 proc.). W związku z tym najlepiej zaplanować zakupy już w listopadzie, a ograniczyć te na ostatnią chwilę. Po 19 grudnia stopniowo maleje szansa na dostarczenie przesyłki jeszcze przed Wigilią.
Chyba nikt nie chciałby się rozczarować brakiem nawet małego podarunku dla bliskich w ten ważny dzień. Przy kupowaniu należy sprawdzić czas realizacji zamówienia, a także upewnić się, czy produkt jest na stanie magazynowym sprzedawcy. Warto na bieżąco śledzić status zamówienia i drogę przesyłki: każda z liczących się firm stawia na taką opcję, ponieważ klient lubi wiedzieć, co dzieje się z jego paczką w danym momencie.
Także zimowa pogoda może pokrzyżować plany kuriera. „Szklanka” na drodze, marznący deszcz czy gęsto padający śnieg praktycznie uniemożliwiają dynamiczną jazdę i przyjazd dostawcy w wyznaczonym czasie.
Przygotowania operatorów KEP
Branża KEP obejmuje usługi kurierskie, ekspresowe, paczkowe i pocztowe. Akronim ten można tłumaczyć na dwa sposoby: z niemieckiego Kurier, Express, Pakietdientse (przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczkowe) albo z angielskiego Courier, Express, Postal Services (przesyłki kurierskie, ekspresowe i pocztowe).
Drugie rozwinięcie ma zdecydowanie szerszy wymiar, bo zahacza o przesyłki pocztowe. Jednak obie definicje można stosować zamiennie, ponieważ poszczególne usługi kurierskie przenikają się od wielu lat. Największą różnice stanowią dodatkowe opcje dostępne wyłącznie przy wysyłkach kurierskich, jak śledzenie przesyłki, możliwość określenia konkretnej daty i godziny dostarczenia paczki oraz system gwarancji door-to-door, w którym wadliwy sprzęt można zareklamować bez wychodzenia z domu.
Jak wyglądają przygotowania do szczytu paczkowego w branży KEP? W dużych firmach przygotowania zaczynają się kilka miesięcy wcześniej poprzez stworzenie odpowiednich procedur i ich wdrożenie. Przedsiębiorstwa przeznaczają wtedy dodatkowe środki na zatrudnienie nowych pracowników operacyjnych, modernizacje urządzeń, budynków i floty transportowej oraz zwiększenie innych zasobów firmy.
Wszystkie te działania mają pomóc w zmaksymalizowaniu zysków pod koniec roku, a także usprawnić procesy wysyłkowe. Dzięki tym zmianom klienci mogą elastycznie korygować czas i miejsce dostarczenia przesyłki oraz wyczekiwać kuriera wieczorami albo nawet weekendami.
Bezpieczne zakupy
Wśród części kupujących, szczególnie tych rzadziej korzystających z sieci, zakupy online nadal budzą spore obawy pod względem bezpieczeństwa. I słusznie, bo w sieci roi się od oszustów. Należy zachować ostrożność, nie klikać w podejrzane linki oraz nie wchodzić na nieznane strony.
Do najpopularniejszych metod kradzieży internetowych należy phishing, czyli podszywanie się pod osobę lub instytucję w celu wyłudzenia informacji, nakłonienia do określonych działań lub zainfekowania komputera. Wśród innych metod można wyróżnić oszustwo nigeryjskie stosowane już w XVI wieku z wykorzystaniem listów. Polega ono na rozsyłaniu przez złodziei wiadomości pocztą elektroniczną, w których twierdzą, że znaleźli się w trudnej sytuacji i potrzebują pomocy. Warto też uważać na podejrzane oferty kupna/sprzedaży na portalach aukcyjnych i pod żadnym pozorem nie transferować pieniędzy poza oficjalnymi sposobami płatności.
Najczęściej jednak w e-commerce oszuści wykorzystują SMS-y i e-maile wyłudzające informacje oraz skłaniające do dodatkowych działań, np. kliknięcia w link celem dopłacenia niewielkiej kwoty do przesyłki. Po realizacji płatności w specjalnej aplikacji przestępcy zyskują kontrolę nad urządzeniem oraz otrzymują dostęp do danych osobowych ofiary, a także jej aplikacji bankowej. Jednak to tylko jedna z kilku opcji na pozbawienie nas środków, a paleta możliwości oszustów z roku na rok jest coraz szersza.
Jak skutecznie zabezpieczyć się przed oszustami?
Najlepiej kupować w miejscach sprawdzonych wcześniej przez nas, naszych bliskich lub znajomych. Ewentualnie można skorzystać ze stron internetowych znanych marek, które reklamują się na ekranach telewizorów czy sponsorują globalne wydarzenia.
Jeśli nie znamy konkretnego sprzedawcy, ale bardzo chcemy kupić produkt znajdujący się w jego ofercie, można zapoznać się z opiniami lub zadzwonić bezpośrednio na infolinię.
Warto uważać także na fałszywych kurierów, którzy świadomie podszywają się pod niektóre firmy, modyfikując nazwę bądź logo rozpoznawalnego brandu. W razie wątpliwości co do uczciwości kuriera, można wstrzymać się z podpisaniem potwierdzenie odbioru, dokładnie przeczytać wszystkie dokumenty oraz sprawdzić zamówiony produkt.